Geplaatst op
Voor lokale bedrijven is Google Mijn bedrijf een belangrijke, eenvoudige en gratis tool die je in kan zetten. Maar wat is dit precies, waarom werkt het zo goed en hoe optimaliseer je jouw ‘knowledge panel’ in de zoekresultaten? Dat leggen we je graag even uit in dit artikel.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis tool die bedrijven helpt hun online zichtbaarheid en verschijning in Google Search en Google Maps te beheren en te verbeteren. Als je ooit hebt gezocht naar een bedrijfsnaam, zul je vaak hun GMB bedrijfsvermelding (of ‘knowledge panel’) zien. Dit is een kaart met belangrijke informatie die klanten willen weten over lokale bedrijven. Op desktop staat het kaartje rechts naast de zoekresultaten. En op mobiel zie je de vermelding zelfs boven de organische resultaten.
Een knowledge panel geeft veel waardevolle informatie weer die klanten graag zouden willen weten, zoals:
- Bedrijfsnaam
- Bedrijfstype
- Adres
- Openingstijden
- Telefoonnummer
- Link naar de website
- Foto’s
- Link naar Google Maps
- Beoordelingen
- Populaire tijden om te bezoeken
- Gerelateerde zoekopdrachten
- Acties (Google Posts)
- En meer
Waarom zou ik om Google Mijn Bedrijf geven?
Het hebben van een compleet Google Mijn Bedrijf profiel geeft veel voordelen:
- Meer zichtbaarheid in de zoekresultaten
- Potentiële klanten vinden sneller informatie
- Meer verkeer naar je website en social media
- Je website wordt beter geïndexeerd door Google
- Beter vindbaar door klanten
Als Google meer over je bedrijf weet, kan je in meer verschillende zoekopdrachten verschijnen. In de meeste gevallen, wanneer mensen de naam van je bedrijf typen, toont het vaak je kennispaneel naast je website links (als dat niet het geval is, probeer dan je locatie toe te voegen aan de zoekopdracht).
Hoe kan ik Google Mijn Bedrijf optimaliseren?
Nadat je een bedrijfsvermelding hebt aangemaakt, kun je direct al zelf aan de slag met het optimaliseren van jouw knowledge panel:
- Vul je bedrijfsinformatie in en voeg een beschrijving toe
- Upload zo veel mogelijk foto’s, video’s en afbeeldingen
- Reageer op alle Google Mijn Bedrijf reviews
- Gebruik berichten om evenementen en aanbiedingen te promoten
Wil je de beste optimale lokale vindbaarheid voor jouw Google Mijn Bedrijf? Investeer dan in een campagne door een specialist in online marketing.
Gerelateerde berichten
Hoe voorkom je het slachtoffer te worden van internetoplichters?
Internetcriminelen zitten nog altijd in grote getalen achter je persoonlijke gegevens aan. Ze gebruiken diverse manieren om deze gegevens te...